Iată că reușim să trecem de la varianta virtuală, deci un forum pe care scriu persoane anonime, la varianta formată din ființe reale. Am stabilit să ne întâlnim, ca să trecem de la teorie la
practică. Pentru că, dacă rămânem la nivelul de forum, nu o să putem face ceva concret.
Pentru început, o să luăm în calcul ceea ce s-a discutat deja, dar acum vom avea în vedere
partea practică.
Noi încă n-am început să lucrăm, efectiv; ceea ce s-a întâmplat, de acum 3 ani și până
astăzi, a fost doar să ne pregătim; am discutat, ne-am pregătit, dar nu am început efectiv să lucrăm,
pentru că – și eu am discutat și cu cei de pe forum și cu alții, despre treaba asta – vin oameni și
spun: „vreau să...!” dar nu își pun problema, la modul : „am ce îmi trebuie, ca să... ?”. Mulți nici nu
au un scop bine definit. Cei mai mulți.
Până să ajung să discutăm despre sine, suflet, meditație, trebuie să-mi dau seama : De ce
sunt pe forumul ăla ? Ce caut acolo ?
Sunt câteva persoane pe forum care au știut exact ce caută; poate unele persoane s-au oprit
și nu vor să meargă mai departe. Mulți nu știu ce înseamnă „mai departe”.
Noi ne-am întâlnit, am mâncat, am băut împreună, dar voi nu știți cum stau lucrurile în
realitate, nu știți de ce stăm de vorbă, de unde pornim, unde se poate ajunge, ce putem face, de ce
facem ceea ce facem, ce se întâmplă de fapt.
Preferi să faci o meditație, sau să citești o carte de meditație, în loc să te uiți la o
telenovelă, dar nu știi de ce faci asta, de ce ai preferințele astea. De ce alegi să-l citești pe
Gurdjieff, în loc să faci altceva ? Nu-ți dai seama de ce faci asta. Nu poți să vezi. Ce te îndeamnă să
citești Gurdjieff și nu să te uiți la televizor, la un spectacol oarecare ? De ce alegi să citești Biblia și
nu alegi să citești un roman bun (nu mă refer neapărat la o lectură care te face să uiți de tine, poate
fi o lectură bună sau folositoare) ? Ceva anume s-a așezat în tine în așa fel încât tu preferi o carte care
tratează anumite probleme spirituale și nu una...bună. Sunt momente în care ceva parcă te îndeamnă
să faci un anumit lucru. Acestea sunt lucruri importante și trebuie observate.
Apoi, vin oameni care spun : „aș vrea să...mă liniștesc”. Bun, te înțeleg, dar ai resursele
necesare ? Ți-ai pus problema dacă poți să faci asta ? Și eu poate că vreau să ajung pe Lună. E ușor
să vrei, dar trebuie să-ți evaluezi posibilitatea reală de a face ceea ce vrei. Dacă știi să te evaluezi și
îți dai seama că nu poți să faci lucrul pe care ți l-ai propus, atunci s-ar putea într-adevăr să poți să
beneficiezi de ajutorul care îți este dat.
Aici aș face referire la un caz concret, la M., care a fost eliminată de pe forum dintr-un
motiv concret : inconsecvența. Ea a citit ce am scris pe Softpedia, a încercat să discute și cu unul și
cu altul, să ia și de ici și de colo câte ceva; i s-a dat o metodă de meditație de care nu s-a ținut și s-a
tot mutat de colo-dincolo. Ca să o las să se definească, am considerat că este mai bine pentru ea să
ia o pauză.
Nu te poți apuca de o cale spirituală până când viața nu te duce într-un punct în care să fii
suficient de matur. Nu putem să învățăm oamenii acolo unde viața nu a reușit să-i învețe deja. Ei
trebuie mai întâi să se maturizeze.
Creștinismul îți cere să crezi, yoga îți cere să practici, cu a patra cale nu se poate așa,
trebuie să fii suficient de copt pentru ea. Dacă nu ești, e degeaba. Viața trebuie să te ducă într-un
anumit punct în care să poți beneficia de informațiile pe care le primești, pentru că, altfel, le iei ca
pe niște informații oarecare și nu le acorzi importanța cuvenită.
Aici ne lovim și de problema noastră cu forumul : unii dintre cei înscriși nu au scris nici
măcar un cuvânt. La un moment dat, vom renunța la o parte dintre ei și vor rămâne doar cei care pot
să meargă înainte.
Eu trebuie să lucrez cu oameni și îmi trebuie un număr suficient de oameni. O să încerc să
vă explic de ce: ei trebuie să fie minimum doisprezece, ca să putem face ceva concret. Grupul ăsta
trebuie să funcționeze în așa fel încât unii dintre noi să poată compensa lipsa de conștiență a
celorlalți, într-un anumit moment crucial din viața lor. Îmi este și mie destul de greu să vă spun
exact în ce constă treaba asta și suntem nevoiți s-o facem pe parcurs, ușurel. O să punem în practică
atât tehnici de meditație clasice, cât și unele metode mai puțin cunoscute sau complet necunoscute.
Ideea este că acest grup, dacă e să se formeze, trebuie să fie format din minimum doisprezece
persoane.
Pentru că... de exemplu, sunt limitări pe care fiecare le are. Voi nu știți acum foarte multe
lucruri, îmi e greu să vă explic cum stă treaba. Dacă pornești de unul singur, nu ai nicio șansă. Nu se
poate decât prin grup.
Lăsând la o parte vrăjelile cu „facem yoga de nu știu care tip, ne ducem la sală, ținem post
negru de o lună, mâncăm grâu fiert”... Lucrurile sunt a ezate în așa fel încât ori mergi cu un grup,
ori ești născut ca să progresezi singur. Altfel nu poți progresa. Cei care cred că pot așa – azi merg la
un curs, peste o lună citesc o carte, mai practică nu-știu-ce din când în când, mai stau în cap și... Nu
o să le iasă. O să pierzi zeci de ani, dacă faci așa. O să te trezești că ai aceleași probleme.
Și când zic probleme – mă refer la orice. Fiecare are belelele lui cu care se naște. Unul are
o problemă care pare gravă pentru el, dar care pentru altul este foarte simplă. Pentru unul e ușor să
se lase de fumat, pentru altul e imposibil. Gurdjieff nu s-a lăsat de fumat, dar nu pentru că nu a
putut, ci pentru că nu a fost necesar. Sunt lucruri pe care le putem face, lucruri pe care nu le putem
face, lucruri pe care trebuie să le facem și lucruri pe care nu trebuie să le facem. Ca jucător, te afli
tot timpul în situația de a alege, de a selecta între aceste lucruri.
Unora le e simplu să-și controleze energia sexuală, altora le e imposibil. Omul ori se naște,
cumva, cu posibilitatea de a crește, de a se dezvolta, din punct de vedere spiritual, ori... Alții, oricât
s-ar bate, nu au puterea necesară să treacă peste anumite probleme.
Mulți își doresc să fie liniștiți, să-și controleze mintea. Mulți spun așa, că vor să nu-i mai sâcâie mintea, să nu le mai vorbească în continuu, dar eu de multe ori îi întreb : te-ai gândit
vreodată serios dacă poți să faci asta ? Mai bine stai două - trei ore, să te gândești : sunt în stare ?
Serios, ești în stare să faci asta ? Ești în stare să faci o grămadă de prostii pe care le-ai auzit la unul
sau la altul : ai auzit că trebuie să faci așa, că să stai așa, ai auzit „fă ca mine, fă vipassana!”.
Și nici măcar nu e vorba de asta, de ceea ce practicăm. Trebuie să știți că unele lucruri ne
sunt imposibil de realizat, iar asta nu e o chestie neapărat proastă. E o dovadă de maturitate să-ți dai
seama că nu poți să depășești anumite probleme pe care le ai. Nu trebuie să ai mentalitatea asta de
învingător. „Dom'le, eu mă controlez perfect, eu pot să fac orice. Sunt cel mai priceput.” Nu asta
este ideea și nici abordarea potrivită.
Să ai o viață spirituală nu înseamnă neapărat să ai o viață de învingător. Mentalitatea asta,
de om care reușește tot timpul, te va ține pe loc. Oamenii au diverse probleme. E bine să ți le
evaluezi pe ale tale, să zici : „aia pot să fac, aia nu pot să fac”. Atunci când vrei să-ți liniștești
mintea... trebuie să te gândești serios la asta.
Am văzut foarte rar un om care să vină și să spună : „Timp de șase luni, am stat și mi-am
notat gândurile (dau un exemplu), și am ajuns la concluzia că-mi este imposibil să-mi controlez
mintea. Spune-mi ce să fac, pentru că altfel o să mă duc să mă internez la spitalul de nebuni, că
acum mi-am dat seama că nu pot să-mi controlez mintea.” Spune-mi asta și atunci eu îmi dau seama
că discut cu un om matur.
Toți au impresia că-și pot controla mintea, că pot să facă ce vor ei, că pot alege. De
exemplu, într-o discuție cu M., ea mi-a spus că, atunci când a renunțat la metoda de meditație pe
care i-am dat-o, a crezut că „e mai bine să aleagă să facă altceva”. Dar ea e sigură pe alegerile ei?
Iar când a ales, a ales în funcție de ce?
E o dovadă de maturitate să nu te bazezi pe tine, să știi că nu ești în stare să faci o alegere
corectă. Când vezi că te-ai însurat de trei ori și tot nu ai ales ce trebuie; când vezi că nu vrei să te
îmbeți și totuși pui sticla la gură, că nu vrei să te duci la curve și totuși te duci, că nu vrei să te
enervezi și totuși te enervezi și apoi îți pare rău, ar trebui să te gândești mai bine la capacitatea ta de
a face. De fiecare dată, zici că nu mai faci ceva și, totuși, faci acelea și greșeli – este mai bine, în loc
să-ți tragi fața aia de om bun, care reușește orice, să-ți dai seama că nu ești în stare să faci. Nu poți
face, nu te poți schimba.
Aici intervine grupul. Acolo unde nu poate să facă individul, poate să facă grupul. Este o
chestie pe care nu mulți au spus-o. Gurdjieff a exploatat-o destul de bine, dar parțial, pentru că erau
alte vremuri și alte mentalități.
Dacă-ți cunoști limitările și știi care sunt, dacă limitările tale nu sunt un secret pentru
nimeni, și dacă reușim să ne apropiem destul de tare unii de alții încât să comunicăm bine, atunci,
un defect al cuiva poate fi acoperit, suplinit de calitățile altcuiva (o pierdere energetică a cuiva poate
fi acoperită de altcineva), suficient timp cât omul respectiv să trăiască măcar o clipă ca și când nu ar
avea viciul respectiv. O singură clipă poate fi suficientă pentru a-ți schimba complet perspectiva și
pentru a nu mai repeta niciodată acea greșeală.
De-asta eu trebuie să primesc în acest grup oameni din toate categoriile. Cu unii nu se
poate lucra, sunt anumite persoane care nu pot să meargă înainte, e în regulă, dar eu sunt obligat să
aleg, dintre oamenii care vin – câteva persoane capabile, pentru ca, apoi, persoanele alea să
funcționeze ca un organism viu. Chiar dacă unii membri sunt în China, alții, în altă parte a lumii, ei trebuie să funcționeze precum o ființă. E vorba despre faptul că în timp ce unii dorm, alții trebuie să
fie treji, astfel încât grupul să fie treaz permanent.
Puteți să încercați singuri. E treaba voastră cum faceți, unii dintre voi poate reușesc. Sunt
unii cu care chiar așa trebuie să se întâmple, să ajungă în punctul de a se trezi indiferent cum, dar
alții nu or să poată face asta sau doar or să se mintă aiurea. Eu vreau să fac ceva constructiv.
Aș putea să vă vorbesc sau să vă spun lucruri frumoase și nefolositoare, dar n-am s-o fac.
Krishnamurti a vorbit, sună foarte bine conferințele lui, eu însumi le-am citit cu plăcere. Dar
degeaba, Krishnamurti nu a trezit pe nimeni. Eu, deși nu am vorbit mult, trei persoane deja s-au
trezit. Se poate merge mai departe, este clar, dar eu nu vreau să rămânem doar aici, nu vreau să ne
oprim doar la momentul trezirii. Este datoria noastră să mergem mai departe.
Douăsprezece persoane care s-au trezit și care simt într-adevăr efectul benefic al grupului
din care fac parte, pot să trezească și în alții, le pot trezi altora măcar dorința de a se ridica.
Eu am stat și m-am gândit mult la ceea ce vreau să fac. Este destul de greu să apari în fața
unor oameni, mai ales că eu nu am o experiență de-asta, să le vorbesc oamenilor, nu am vrut să fiu
cunoscut, n-am vrut să mă știe nimeni, am preferat să lucrez din umbră, am încercat prin idei, prin
discuții, pe internet, dar nu se poate doar așa. Dacă vrem să facem într-adevăr ceva...
E posibil să vă vorbesc despre cai verzi pe pereți, pentru că voi nu aveți acum o viziune de
ansamblu – fiecare vede pătrățica lui, problemele lui, voi vreți să vi le rezolvați... dar dacă vezi în
ansamblu, dacă vezi de unde poate porniși unde se poate ajunge, totul pare complet diferit.
De ce doisprezece oameni ? Sună Biblic. Are vreo importanță numărul ăsta?
Om_de_jad: Este nevoie de doisprezece oameni pentru că are legătură cu lunile anului și cu zodiile.
Sunt sigur că Apostolii nu s-au numărat atunci, dar îi numărăm noi acum. Ei n-au spus atunci, „Uau,
suntem doisprezece, iată cu adevărat un număr important”. Dar au fost doisprezece - și nu
întâmplător.
P., C., Ș ., sunt oameni norocoși. A fost necesar să le dau doar un imbold. Eu am fost într-o
situație diferită față de ei. Nu eram programat să mi se întâmple ceea ce mi s-a întâmplat. Eram
programat să am o viață banală, stupidă și care să se termine foarte prost. Dar, la un moment dat,
lucrurile s-au întâmplat astfel, pentru că așa a fost să fie, a fost o șansă, la un moment dat.
Oricum, am muncit foarte mult pentru asta. Și fiindcă am muncit și am luat-o de la zero,
am o viziune de ansamblu asupra problemei. Mie nu mi s-a dat propriu-zis un dar. Eu când m-am
trezit – era logic să mă trezesc, nici măcar nu m-am bucurat. Era normal să se întâmple. Atât de
mult am muncit, că nici măcar nu am mai apucat să mă bucur.
Te bucuri când primești un dar. Te bucuri de un câștig la loto, de ceva neașteptat. Atunci
când muncești foarte mult pentru ceea ce ai, satisfacția pe care o ai îți vine direct din muncă și nu
neapărat din ceea ce obții de pe urma ei. Cu toate acestea, trezirea este un dar și trebuie considerat
ca atare. Ș ., dacă-l observați, este în extaz. Lui i se pare că noi suntem apatici, că eu și P. suntem
cam triști – nu suntem triști, dar nu avem de ce să dansăm și să țopăim; eu ceea ce am, am obținut
prin muncă. Unde mai e loc să țopăi de bucurie?
Iar eu v-am îndemnat și pe voi la muncă pentru că, în general, daruri nu prea primești. Poate sunteți voi mai noroco și, eu n-am câștigat niciodată, nici măcar la loz în plic.
Este bine să-ți dorești să te trezești?
Om_de_jad: Dacă nu-ți dorești să te trezești, cu siguranță îți dorești altceva – să-ți dorești este un rău
necesar. Poate că nu-ți dorești să te trezești, dar îți dorești să-l depășești pe Gigi Becali la avere.
Este un obstacol, și dorința asta, dar de la un anumit punct. Ca să pornești, trebuie să-ți dorești, este
necesar și normal, chiar dacă dorința ta este imatură. Poate că ai auzit și că vei avea puteri
paranormale, viața unui om obișnuit e plină de idei false și, în general, de falsitate. Omul nu prea
are de ales, trebuie să aibă tot felul de dorințe false - iar dacă printre dorințele astea false apar și
lucruri care-l ghidează într-o direcție bună, corectă... e în regulă.
Eu nu pot să vă demonstrez că a fi treaz e un lucru bun – n-am cum.
Am citit multe. La un moment dat, mi-am dat seama că intenția mea de la început s-a
schimbat mult. Și, într-adevăr, îmi dau seama că singur nu pot. Am observat că nu mă pot
controla.
Om_de_jad: Foarte mulți oameni au impresia că sunt stăpâni pe viața lor și că pot face ce își doresc.
Asta e o mare prostie. Dacă nu îți dai seama că nu poți, oricând se va găsi cineva lângă tine care să-ți arate că nu poți să faci anumite lucruri și că ai limitări. Adevărata înțelepciune apare când accepți
asta, că nu poți trece peste unele obstacole; peste unele nici nu e nevoie să treci.
Dorința de a fi perfect e o prostie. Dacă vorbim de corpul fizic, nu ai ce perfecționa. Poți să
te faci 15% mai frumos ș i 20% mai puternic. Cât poți să te duci în direcția asta? Poți să mănânci
numai grâu încolțit și să stai toată ziua în meditație. Bravo ție, dar nu te poți îmbunătăți prea mult.
În ce privește psihicul, mintea, de felul ei, este o tulburare, nu lucrează niciodată în avantajul nostru.
Și chiar dacă te forțezi, s-ar putea să reușești unele lucruri, dar tot nu putem vorbi despre
perfecțiune. Emoțiile, la fel, într-o oarecare măsură, le putem controla, dar controlându-le, apare
insatisfacția, deci tot nu rezolvăm mare lucru.
Cel mai important e să observi această ciorbă, pe care nu noi am inventat-o, și tot
observând-o, se pot întâmpla două lucruri: fie te separi de ceea ce observi, îți dai seama pur și
simplu că tu nu ai nicio legătură cu limitările tale (ce vă spun eu acum nu trebuie să vă dea o
perspectivă sumbră, ci, dimpotrivă, ar trebui să vă aducă o anumită liniște; fiindcă nu poți să
optimizezi totul, astfel încât să devii o ființă perfectă, încerci și tu să faci ce se poate face). Noi ne
jucăm cu funcțiile astea ca să le înțelegem mai bine, nu ca să le controlăm; cu cât le înțelegem mai
bine, cu atât ne dăm seama că trăim într-o mare ciorbă; atunci îți vine mintea la cap și-ți dai seama
că nu ai legătură cu ce se întâmplă și că toate astea se întâmplă pentru că așa este omul făcut. O a
doua variantă este să ne asumăm toate astea și, atunci, apare acea smerenie despre care vorbesc
creștinii. Adică, știu că sunt un păcătos, cum s-ar spune. Îmi cunosc limitele și atunci reușesc, prin
asta, să devin o ființă normală.
Tot timpul suntem în goana după perfecționare. Dacă renunțăm la ideea asta de perfecțiune
și reușim să ne evaluăm așa cum suntem, atunci ne dăm seama care sunt posibilitățile noastre reale.
Noi nu lucrăm cu posibilitățile noastre reale, ci cu vise despre noi înșine, aici e problema. Noi
credem că suntem în toate felurile, că suntem puternici, că ne putem controla, că putem face nu știu
ce, că putem să alegem, să avem opțiuni, idei proprii.
Noi credem că putem opta să nu îl urmăm pe Osho, ci pe Gurdjieff, pentru că așa credem
noi că este mai bine. De fapt, tu așa ești făcut, cu opțiunea asta întipărită. Este ca în situația în care
îți place un gen de femeie. Dacă te lasă femeia care îți place, te vei duce la alta care e exact ca prima
și care o să te lase și ea, într-un final. Nu știi de ce e așa, nici nu trebuie să știi, uneori, pur și simplu,
repeți acelea și greșeli, te conformezi aceluia și tipar.
E greu să te observi. Trebuie să fii obiectiv. Multe îți scapă. Mi-am dat seama că mă mint.
Om_de_jad: În momentul în care îți dai seama că îți scapă ceva, e deja un prim pas. Reacția omului
normal e să creadă că e conștient. Dacă ai început să-ți dai seama de astea, deja e bine.
Știi ce se ascunde în spate? Trebuie să fii foarte sincer cu tine. Dacă nu ești sincer cu tine, e
imposibil să te observi.
În primul rând, omul există pe aici dintr-un motiv, este necesar, face parte dintr-un plan
mai mare unde el, ca entitate, este necesar. Nouă ne place să demonstrăm totul în secolul ăsta, dar
unele lucruri nu pot fi demonstrate. De exemplu, nu am cum să demonstrez că îmi iubesc soția, dar
noi avem tendința să nu credem ce nu poate fi demonstrat. Totuși, e ușor de acceptat că omul, ca
entitate, are un anumit scop, face parte dintr-un plan mai mare. Omul se naște și este dus până la un
anumit punct și-apoi este lăsat așa, fiindcă așa s-a întâmplat să fie. Eu nu vă pot minți cum că ăsta
este finalul. În timp, omul se va schimba; probabil, peste milioane de ani, se vor schimba anumite
lucruri, le va schimba natura. Dar până atunci, noi avem niște probleme și nu neapărat de natură
fizică.
Noi putem funcționa fără să fim conștienți neapărat, asta e ideea. Putem fi conștienți cât să
nu ne omorâm fără să ne dăm seama, deși, la un moment dat, în istorie, a fost și așa - să ne dăm
seama că ne-am omorât unii pe alții abia pe urmă, de-abia după ce s-a întâmplat.
Acum ne dăm seama, de regulă, că am jignit, că am supărat. Dar pe măsură ce mintea
evoluează, inventează noi și noi metode de a ucide fără ca noi să ne dăm seama.
Revenind. Ca să poți să te observi, trebuie să fii foarte sincer cu tine, să nu îți ascunzi
nimic – ceea ce e foarte greu. Este o necesitate să fii sincer. Dacă n-o percepi ca pe o necesitate, este
rău.
Când îți dai seama că ești așa de jos, îți vine să nu mai faci nimic.
Om_de_jad: De regulă, după ce îți dai seama de asta, vine starea de depresie. Toată chestia asta este
mecanică. Nu ne duce mintea mai departe să observăm că, atunci când ea îți spune ești dobitoc, că
nu ești bun de nimic, că ești vraiște, în clipa aia am putea să ne gândim : dar dacă nu e așa ?
Dacă mergi pe stradă și cineva te-a deranjat și brusc îți vine să îi dai cu o țeavă în cap, te
gândești: poate că nu e bine să fac asta. Dar când mintea îți spune că ești un ratat, nu îți pui
problema că trăncănește pur și simplu ca nebuna, ca și în situația în care îți spunea să lovești pe
cineva ? Poate ar trebui sa te gândești „nu cumva sunt bun de ceva, totuși?” - dar nu te gândești așa,
și îi dai dreptate minții, care te fentează. Iar ea îți va zice în continuare astfel de lucruri, până te
dărâmă. Tot mintea îți inventează și țelul de a fi bun de ceva, lucru la fel de absurd.
Aș vrea să nu mai sufăr și să nu mai provoc suferință. Și să fac lucrurile corect.
Om_de_jad: Aparent e o dorință simplă și la îndemâna oricui. Știi câtă responsabilitate îți trebuie ca să
nu faci pe cineva să sufere ? Enorm de multă. Să nu faci rău celui de lângă tine presupune, pe de o
parte, o în ț elegere profundă a multor lucruri. Nu e suficient să fii un individ politicos.
Noi ne facem unii pe alții să suferim, nu doar când avem o stare proastă, sunt un milion de
lucruri care contribuie la asta. Și sunt lucruri din exterior, culmea, nu doar din interior. Mii de
mecanisme, în jurul nostru, ne îndeamnă să ne facem rău unii altora. Nu pot să vă explic acum de
ce, pentru că ne-ar lua prea mult timp.
Pe măsură ce înaintezi, îți dai seama că nu e o chestie care ține doar de noi, nu, noi nu ne
putem abține să nu facem rău unii altora, pentru că, dacă am putea să ne abținem din asta, ne-am
face rău nouă, ne-am autoflagela; așa, măcar ne facem rău unii - altora și cumva se echilibrează.
Este atât de a dracului treaba asta, că, dacă te gândești profund, te apucă plânsul, fiindcă-ți
dai seama că nu poți să schimbi mare lucru. Eu, care văd cum stă treaba, nu pot să schimb. Nu pot
să fac decât niște pași mărunți. Nu pot să fac pași cât de cât normali, la nivel de populație. Pot face
pași mărunți, cu un grup mic de persoane, aleși pe sprânceană. Așa merge, așa este de la mama-
natură. Situația nu este deloc roz.
Trăim într-o zonă a universului unde este permisă crima. De către univers. Poliția
universului nu este tocmai în regulă și o parte din personal ar trebui (și chiar va fi) concediat în
viitor.
Eu nu pot să îmi imaginez un univers făcut din permisiuni și interdicții.
Om_de_jad: O să formulez altfel : dacă nu eram în zona asta a universului, ci în alta, ne-am fi dat
seama, din naștere, de ce nu este bine să ne facem rău unii altora, am fi știut deja ce înseamnă asta.
„A fi permis” înseamnă să fie cineva, din afară, care-ți interzice sau îți dă voie, un nene care-ți
spune ce e voie și ce nu e voie. Dar e vorba de un ceva din interior care este deja suficient de bine
dezvoltat încât să îți explice de ce nu e bine, de ce e aberant să faci rău unei ființe umane. Doar că
acest ceva s-a pierdut, l-am cedat pentru dezvoltarea unei gândiri practice.
Putem spune că oamenii, la un moment dat, erau mai proști decât noi, dar niște proști mai
sufletiști. Totul evoluează. Dacă ar fi fost bine să trăim ca niște animale bune la suflet... însă asta nu
ar fi ajutat evoluției. Omul trebuie mai întâi să facă rău, ca să fie capabil să înțeleagă valoarea
binelui, altfel nu o să înțeleagă niciodată, nimic. Puterea omului de a iubi este egală cu puterea lui
de a urî, altfel nu are cum să facă nimic. Dacă nu știe să urască, nu știe să iubească. Trebuie să poți
să cobori într-o vale adâncă, pentru a putea să te ridici pe o culme înaltă. Așa stau lucrurile. Trebuie
să trecem prin perioadele astea urâte (ultimii 2000 de ani, cel puțin, au fost îngrozitori și au
culminat cu perioade oribile); se pare că lucrurile se vor îndrepta către o direcție mai bună, dar nu
știu ce să zic.
Revin la rolul grupului, grupul este foarte important. Dacă putem să creăm un grup
adevărat, autentic, este foarte bine. Dacă nu o să putem, asta este, înseamnă că nu a trebuit să putem
face așa ceva. Eu am încercat să acționez pe două planuri, pe de o parte să facem un grup, pe de altă
parte, să încerc să strâng în jurul meu oameni care s-au trezit.
Eu nu suport ideea aia străveche, cum că omul care s-a trezit se retrage undeva pe munte,
își strânge discipolii lui și nu mai comunică cu nimeni, eventual este și orgolios în momentul în care
apare o altă ființă trează, încearcă să demonstreze că e mai tare ca ființa respectivă și alte măgării de genul ăsta.
Eu cred că e momentul ca oamenii treji de pe planeta asta să comunice unii cu alții și să
facă ceva, pentru restul, cât se poate. Fiindcă dacă eu mă trezesc, vin și vă spun – „da, m-am trezit”.
Te uiți așa la mine...„bă, nu știu...parcă nu te-ai trezit”. Dacă vin pe lângă mine alte persoane, una,
două, trei, și spun – „da, și eu m-am trezit”. Te gândești - „poate și eu pot să mă trezesc”.
Eu nu am orgolii de genul ăsta. Oricine s-a trezit este bine venit și, în principiu, ar putea fi
bun să ghideze alte persoane. Și aici este o altă discuție. Nu orice om treaz poate ghida alte
persoane. Să rețineți chestia asta. Încă nu s-a spus suficient de clar. Mulți au senzația că orice om
treaz poate să ghideze alte persoane. Nu este adevărat.
Un om treaz, care a muncit prin forțe proprii, ca să ajungă unde a ajuns, poate ajuta și alte
persoane, dacă vrea. Dacă el s-a trezit printr-un dar, omul ăla își știe pătrățica lui și atâta tot. Din
cauza asta a apărut o grămadă de prostii, din cauza asta au apărut războaiele religioase, din cauză că
unii oameni care au fost într-adevăr treji au făcut niște afirmații pe care nu și le-au asumat. Fără să
se gândească la mintea omului, așa cum este ea croită, și la ce urmări pot să fie, la ce se poate
întâmpla în urma afirmațiilor pe care le-au făcut.
Trezirea nu înseamnă să ieși din pătrățica ta ?
Om_de_jad: Trezirea înseamnă să ieși din pătrățica ta. Înseamnă să vezi realitatea, dar nu o vezi cu
mintea. Când revii, tot ce spui, spui prin minte. Că nu ai cum, nu ai altă cale de comunicare. Și
mintea - tot aia îți rămâne. Se mai îmbunătățesc anumite lucruri. Legăturile mentale funcționează
mai bine, găsești cuvintele mai ușor (sau nu le mai găsești deloc – depinde de situație), dar va trebui
să explici ceea ce ai văzut prin cuvintele tale și cu mintea pe care o ai; și, dacă de felul tău nu ești o
persoană coerentă și cu o gândire structurată, bine așezată, poți să spui sau să faci anumite lucruri
care sunt corecte din anumite puncte de vedere, din punctul de vedere al legii universale, al
adevărului, dar sunt incorecte în ceea ce privește modul în care tu te-ai exprimat și felul în care cei
din jurul tău vor înțelege ceea ce ai făcut.
Oricum, oricine scoate ceva pe gură, este și va fi interpretat. Dar în urma unora au rămas
războaie și în urma altora nu a rămas nimic.
În general, o gândire, coerentă și așezată te ajută să faci mai puține greșeli.
Problema oamenilor nu e că nu levitează sau că nu fac minuni. Sunt probleme mult mai
concrete cu care ne confruntăm. Dacă stăm să analizăm ce-a spus unul ș i ce-a spus celălalt, ca să
vedem cât de mult influențează comportamentul nostru din ziua de astăzi, cât de mult ne ajută...
Ideea de „Mesia” este una demodată și neproductivă. Ideea că vine cineva și te salvează nu
este una foarte productivă. Mă face pe mine să aștept să vină cineva să mă salveze. Mă face
iresponsabil. Pentru că, dacă ăla greșește, el e răspunzător și nu eu. Nu mă ajută cu nimic. Mai bine
învăț eu, cât de cât – dacă reușesc să fac doi pași pe picioarele mele, este mult mai important decât
dacă vine cineva să îi facă în locul meu.
Rolul lui Hristos a fost unul foarte mare, nu știu dacă e timpul și locul să discutăm, dar, din
momentul în care Hristos a venit, multe lucruri s-au schimbat în bine: în primul rând, anumite
canale energetice au fost închise și anumite lucruri nu au mai fost permise.
Din momentul în care el a venit pe Pământ, multe lucruri, cum ar fi posedarea, nu au mai fost permise; au mai existat cazuri, dar nu a mai fost ceva la ordinea zilei.
Odată cu venirea lui Hristos, s-a terminat o anumită lucrare asupra sufletului omenesc, care
nu era terminată: eul uman, așa cum îl cunoaștem noi, în momentul de față, și care a ajuns atât de
baban că ne face rău tot nouă.
Religia secolului XXI se bazează, de fapt, doar pe atâta: la a umbla puțin la acest eu, care a
ajuns atât de baban și de stăpân pe noi în șine, încât nu mai acceptăm nimic, niciun fel de sfat din
partea nimănui, pentru că noi avem senzația că suntem perfecți, nu vrem să fim conduși, nu vrem să
ne învețe nimeni nimic, noi le știm pe toate. Acest eu pe care noi îl vedem, așa cum este în
momentul de față, a început să se formeze odată cu venirea lui Hristos. Până în momentul ăla,
oamenii nu aveau un eu stabil și erau foarte ușor ocupați de, hai să le spunem, entități care ar fi vrut
să locuiască în copul respectiv. Asta se putea întâmpla pentru că noi nu aveam un eu care să se
disocieze de acele entități care pătrundeau în corp. Eu nu mă aveam pe mine, cum să zic – tu poți să
îți dai seama dacă în momentul de față ceva ar încerca să pătrundă în tine, pentru că te ai pe tine !
Chiar dacă nu ești om trezit ?
Om_de_jad: Păi, dacă nu ești un om trezit. Dacă ești trezit, nu se poate atinge nimic de tine. Ideea este
așa : până în momentul în care a venit Hristos, eul, așa cum îl știm noi acum, nu exista.
Nu înțeleg.
Om_de_jad: Te poți închipui pe tine fără eu ?
Eu nu înțeleg ce este eul ăsta.
Om_de_jad: Eul tău, eul tău mental.
Ego?
Om_de_jad: Da, acel eu mental care zice că e cel mai deștept, că le știe pe toate. Care nu lasă pe nimeni să se bage peste el și peste deciziile lui.
Nu văd ce legătură are Iisus cu... Prin ce mecanism...
Om_de_jad: Trebuia să fie ! La un moment dat se întâmplă ca omul potrivit să vină la momentul potrivit.
Cum se schimbă eul ăsta? Eul ăsta ține de Pământ?
Om_de_jad: Eul ăsta este, de fapt, o invenție. El este rezultanta unor forțe. Aparatul formator conține
mai multe, printre care și eu. V-am făcut schema aia pe „Izvorul de jad” și v-am arătat cum ajung
influențele pe Pământ. Rezultanta acestor influențe generează un fel de eu. Asta în ființa umană. În
animale, generează alt tip de eu, așa cum se poate. În momentul în care influențele respective cad
altfel, sub alt unghi, sub altă componență, ne vom trezi că avem un alt eu. Se pare că se va schimba.
Și acest eu, așa cum îl avem noi, se va schimba, în timp. Copiii se vor naște altfel, peste o perioadă.
Nu trebuie să credem că acest eu este nemuritor, neschimbător, doar pentru că ne-am obișnuit cu el.
Dacă acceptăm că putem să avem, la un moment dat, trei mâini, ceea ce posibil, din punct de vedere
tehnic și biologic, putem să avem patru mâini și patru picioare, peste câteva miliarde de ani, tot în
felul ăsta se poate întâmpla și ca eul nostru să fie complet diferit. Și nu doar că se poate întâmpla, ci
chiar se va întâmpla.
Patru picioare le pot conceptualiza, dar eul diferit...nu mi-l pot imagina, nu înțeleg la ce se
referă.
Om_de_jad: Când a apărut eul tău ?
Conștiența mea, ca ființă vie a apărut la un moment dat, în istoria mea ca om. Dacă mă duc
dincolo de un anumit timp, nu mai știu de mine, dispar. Dacă mă duc, în timp, către prima parte a
vieții, către prima amintire cu mine, nu cu „ceva”, ci cu mine, ca ființă vie, dincolo de punctul ăla
nu pot pătrunde, e ca și când n-aș fi existat. Amintirea de mine o leg de un anumit fenomen, de o zi,
dar ziua respectivă nu avea niciun sens dacă eu nu aș fi existat. Prima ta amintire e cu tine, că făceai
ceva. Dincolo de asta, nu pare sa mai fie nimic.
Care e prima ta amintire ?
Nu știu să le pun în ordine cronologică
Om_de_jad: Pai ia-le și pune-le în ordine. În mod normal fiecare își știe prima amintire.
Tu poți să fii conștient, fără să ai memorie, dar, când ea există, și își face treaba: două
momente de con știență legate între ele – și brusc apare eul. Eul nostru este, de fapt, o sumă de
amintiri, de momente prezente. Eu, pe mine, nu am cum să mă percep altfel decât prin memorie – ca
om obișnuit, așa cum se percep oamenii în mod normal. Se face o sumă de „prezenturi”, omul o
memorează, și, din rezultatul acelor imagini cu el însuși, de „prezenturi” consecutive, el își scoate
un eu, propria lui prezență.
Î ș i formează o imagine de sine, dar este doar o imagine. O imagine nu poate fi ceva real,
realitatea se află în altă parte.
Prima ta amintire cu tine s-a produs în momentul în care memoria ta a început să
funcționeze – tu erai conștient și înainte de asta, dar, nefiind memoria care să noteze ce s-a
întâmplat...
Un copil de câteva luni, învață, memorează, deci memoria funcționează.
Om_de_jad: Da, dar funcționează alte zone ale memoriei. Și nu asta care...
El poate să memoreze cuvinte, imagini ale celor din jur, fețe, dar astea țin de alte zone ale
creierului. El memorează, învață anumite lucruri, mișcări, gesturi, reține fețe, cuvinte, dar toate
astea, totul, se petrece până în momentul în care el are amintiri cu el însuși. La un moment dat, va
reuși să perceapă propria conștiință, propriul prezent, să-l noteze în memorie și, când are o sumă de
„prezenturi”, el se conștientizează prima dată pe sine – și așa apare eul. El asociază, pe urmă, acest
eu cu extensiile eului – eu fac, eu dreg... Așa apare istoria personală.
Ce vreau să zic este că, până în momentul în care a venit Hristos, acel eu era instabil și de
cele mai multe ori conștientizarea lui nu se producea niciodată în timpul vieții. Oamenii nu știau că
sunt, dacă pot să mă exprim așa. Lucrătura pe eu nu era terminată. Nu vreau să intru în amănunte
pentru că lucrătura asta a fost făcută pe ființa umană. Nu vreau să ajungem la discuții de genul ăsta
pentru că nu am cum să vă explic deocamdată.
Gurdjieff mai vorbește despre arhangheli... sunt anumite lucrări care au fost făcute pe
sufletul omenesc. Nu de către extratereștri, în sensul celor de la Hollywood. Eu le spun „influențe”.
Creștinii le-au spus „arhangheli”, le-au spus „îngeri”, eu le spun „influențe” tuturor chestiilor ăstora.
Așa cum influențează razele soarelui plantele, așa influențează și energiile astea omul. Dacă reușești să treci dincolo de un anumit prag, vei vedea că energiile astea sunt cât se poate de reale, că pot fi
folosite în scopuri proprii, dar nu așa cum ne închipuim noi de regulă, că nu pot fi folosite decât în
modul în care trebuie să fie folosite, nu pot fi folosite, de exemplu, pentru a face rău. Dar le vei
vedea foarte clar la un moment dat, așa cum sunt, per ansamblu. Dacă o să ne ținem de treabă, și
putem să începem să lucrăm, nu numai pentru noi înșine, ci și unii pentru alții, atunci ușor-ușor
lucrurile astea o să fie din ce în ce mai clare.
Ceea ce am spus acum nu am spus pentru că am citit undeva sau pentru că mi-a zis cineva,
ci pur și simplu am făcut o sondare în timp, m-am dus înapoi până în momentul „T” și am văzut că
în momentul „T” s-a întâmplat o chestie de genul ăsta. Mai înapoi, lucrurile stăteau și mai rău. De-aia sunt și trecute pasajele alea în Biblie, cu ăia posedați, cu entități care intrau în porci... Până la
vremea respectivă, la care a venit Hristos, erau permise lucrurile de genul ăsta. De la venirea lui n-
au mai fost permise. A mai fost, încă o dată, o întorsătură a lucrurilor, în urmă cu câțiva ani. Cam
prin 2004-2005, când iar s-a „tăiat macaroana” pe niște lucruri și anumite chestii, care erau permise
până în 2005, după aceea nu au mai fost permise. Pur și simplu nu se mai pot face, cel puțin, nu în
zona asta de univers.
Ce s-a interzis în 2005?
Om_de_jad: În 2005 s-au făcut anumite schimbări la nivel de planetă și, de atunci și până acum, și o
bună perioadă de acum înainte, anumite lucruri (nocive) nu vor mai putea fi făcute.
De exemplu, eu nu sunt foarte sigur că mai poate să apară încă un război mondial. S-ar
putea să se întâmple, dar eu cred că nu se mai poate face în forma în care a fost al doilea război
mondial.
Vorbeam cu cineva și mi-a zis că după 2005 a început să scadă drastic numărul fumătorilor
la nivel de planetă.
Și asta, ca și treaba cu războiul, sunt doar mecanisme sociale. Simple mecanisme sociale. A
crescut prețul la tutun și s-au pus pozele acelea pe pachete. Astfel, a scăzut numărul
fumătorilor.
Om_de_jad: Atunci e simplu, asta înseamnă că dacă dublăm prețul la tutun și mai punem niște poze din
alea, o să reducem de tot numărul lor.
Mai am un exemplu : am o cunoștință care lucrează cu statistici. În anul 2005 au venit
foarte multe persoane la psihiatrie declarând că diverse ființe încearcă să pătrundă în corpul lor.
Foarte mulți acuzau că anumite ființe vor să le acceseze propria minte și brusc, după o anumită
perioadă, statistica a început să arate o scădere drastică a acestui tip de probleme.
Ai vorbit de influențele astea și că nu pot fi folosite de către anumiți indivizi care n-ar avea
capacitatea să se folosească de ele. Cum rămâne cu practicile astea, magice, care fac rău
altora? Există așa ceva?
Om_de_jad: Nu există așa ceva. Nu poate cineva din afară să îți facă răuție. Dacă tu crezi în asta, o să
îți faci singur rău, dar, dincolo de asta, aș vrea să vă spun câteva lucruri. Se poate merge către plus
sau către minus.
Sunt oameni care habar nu au de asta, pățesc ceva, merg la medic, după mult timp ajung la
o vrăjitoare și...
Om_de_jad: Autosugestia funcționează foarte bine și medicii, de multe ori, le sugerează pacienților să
gândească pozitiv și să își spună că le va fi bine, ca să își revină... Dacă un om este convins că
vecinul i-a făcut o vrajă de-aia rea, o să se comporte ca atare. Lucrează subconștientul...
Tu ești român? Urăști ungurii ? Țiganii? Când ai lângă tine un țigan în autobuz, nu ești mai
atent ? Dacă e țigan și e negru și e lângă tine, sigur nu mai stai așa liniștit, atent la panourile
publicitare. Asta se numește autosugestie. Te-ai sugestionat în timp. Poate omul de lângă tine e
onorabil; poate el vrea să îți dea niște bani. Dar tu te-ai autosugestionat și ești alertat. Chestia
funcționează și invers: uneori trebuie să fii în alertă și în loc să fii treaz, dormi pe tine.
Da. Este rău că noi îi tratăm ca pe niște obiecte – și ei se comportă ca atare. Dacă i-am
trata ca pe niște oameni, ar începe și ei să se poarte ca niște oameni.
Om_de_jad: Într-adevăr, și noi i-am sugestionat, că sunt răi, că fură. Și-atunci au ajuns la ideea asta că
„da, suntem răi și furăm”. Dacă îți spune un părinte că ești rău și ești prost, începi să te conformezi
la un moment dat; ți se va părea în neregulă dacă te duce capul. E ciudat.
E foarte important să ne dăm seama ce putem face. Noi visăm la chestii imposibil de făcut.
„Aș vrea să-mi controlez mintea”. E imposibil. Mai bine să te întrebi ce poți să rezolvi, concret, din
problemele pe care le ai. „Ceva mic, dar să-l fac eu, să-l fac bine. Pot ?” Dacă poți să-l faci bine de
tot, mai faci și încă unul și încă unul... Rezultatele se vor ajuta unele pe celelalte. Faci ceva bine și
ce ai făcut ieri, îți ajută azi să rezolvi altceva. Și așa mai departe până când începi să-ți dai seama pe
ce lume te afli.
În legătură cu voința, noi nu avem voință pentru lucruri foarte simple. Vrem să ne trezim la
ora 7 și ne trezim la 10. Ne-am propus, ne-am hotărât să ne trezim la 7 ș i ne trezim la 10, apoi ne
pare rău. Eu am dat un exemplu, la un moment dat, nu știu, nu am o statistică și nici nu m-am uitat:
câte dintre topic-urile de pe Softpedia au început și s-au și sfârșit, sau au avut un început și un
sfârșit. Eu, pe al meu, dacă observați, l-am început, l-am continuat, l-am terminat, la revedere. În
afară de topicul despre metode de meditație, nu știu câte alte topic-uri s-au deschis și s-au închis, nu
pentru că le-a închis cineva că erau prea multe. E la mintea cocoșului, orice om normal ar trebui să
vadă asta și să se întrebe : ce facem noi aici ? Deschidem o mie de topic-uri, discutăm despre o mie
de lucruri și nu ajungem la niciun rezultat. Cine e prostul în toată treaba asta ? Nu și-a pus nimeni
problema asta. De ce ?
Ai văzut că unii vin, scriu, și se cară.
Om_de_jad: Este important ce face omul după ce se cară. Dacă se cară, există mai multe posibilități,
poate că are impresia că e cel mai de ș tept de pe Softpedia și ceilalți sunt mult prea proști ca să stea
de vorbă cu ei, poate să creadă că e imposibil de înțeles, că nimeni de pe planetă nu-l va înțelege, și-
atunci se închide în el sau să vadă că, dacă nu l-a înțeles nimeni de acolo, ori are el o problemă și nu
știe să explice, o variantă, sau a doua, să gândească : „am reușit să sap în mine mai mult decât sunt
în stare ăia să înțeleagă acolo, hai să sap în continuare, până când ajung la o concluzie clară; și dacă
ajung la o concluzie clară, mă întorc și vorbesc și le explic unde era problema de nu mă înțelegeau”.
Problema nu e cu Softpedia, Softpedia e imaginea a ceea ce se întâmplă și în realitate. Și la
noi pe forum s-au certat între ei. Dacă nu se pot înțelege 16 oameni, ce să mai ceri de la 100 sau de la 200 sau de la o națiune ? N-ai ce să ceri. Pentru că mintea este croită pe scopul de a se certa, de a
demonstra, de a face scandal.
Dacă ești matur, îți dai seama că nu ai ce să demonstrezi altora, ci doar ție.
Om_de_jad: Noi, dacă vrem să facem ceva, asta voiam să spun, pierdem energia pe parcurs și nu ducem
la capăt ce ne-am propus. Cum ai dat tu exemplul cu învățatul limbii chineze. Te-a luat somnul pe
parcurs și nu mai puteai. Sunt multe lucruri care se petrec așa și multe sunt foarte penibile. Spre
exemplu, dacă îți propui să dai o educație bună copilului. Îți dai seama că nu poți să te ții de ce ți-ai
propus și iese altceva.
Îi povesteam lui C. că ne-am apucat să facem casa în patru oameni 4 , eu tata și doi băieți. Și
am făcut totul la mână, turnat ziduri, turnat placă, totul la mână, în patru oameni. Am observat
starea de spirit. Cei doi oameni erau salahori, angajați, după câteva zile din astea bombă (că plecai
pe șapte cărări de oboseală), dimineața următoare când veneau, efectiv nu mai aveau curaj să mai
pună mâna pe instrumente. Erau atât de obosiți că nu puteau să mai...psihicul nu-i mai lăsa. Taică-
meu era implicat emoțional, avea o motivație. Eu nu aveam nicio motivație. Taică-meu mi-a spus, la
un moment dat, într-o seară: „băi, îmi pare rău, nu știu...nu pot să te înțeleg, că văd că nu ai și tu
dorința să îți faci casă, să te văd că te gândești la asta noaptea, că ești preocupat a doua zi...”.
El nu știe exact ce se întâmplă cu mine, bănuiește, dar nu știe exact de ce mă comport, cum
mă comport. Nu-i venea să creadă, că eu eram seara ca și când nu s-ar fi întâmplat nimic în ziua aia.
Nu-i vorba că nu mă bucuram. Ideea e că el, ca tatăl meu, gândea așa : „fiu-meu își face casă”, e o
chestie, implică bani, pregătiri, ca să poți să te apuci și s-o duci la capăt, asta presupune voință. El a
avut ambi ț ia asta, să facă, împreună cu fi-su și cu încă doi oameni, să demonstreze că poate să facă.
Atunci, este atât de obsedat că nu doarme noaptea. Eu, când mă pun în pat, dorm buștean, uit tot. Eu
nu am nevoie de o casă. Eu. Are nevoie familia mea. În concluzie, fac tot ce se poate face, ca să
existe o casă, că așa este normal, dar pentru mine e egal cu zero.
Taică-tu are presiunea de a face ceva pentru tine. Tu nu ai presiunea de a face o casă. Dar
nici presiunea familiei ?
Om_de_jad: El are nevoie să fie mândru de ceva, îi face bine, îi stimulează orgoliul, e bucuros că fiul lui
își face o casă. În ce privește familia, sunt mai multe lucruri de spus.
De exemplu, eu, când m-am cunoscut cu soția mea, practicam yoga de ani buni. Când am
cunoscut-o pe ea, eram un om care căuta sincer. În perioada aia, făceam 7-8 ore de yoga, în fiecare
zi. Am avut o perioadă de câțiva ani, în liceu, în care, după ce veneam de la școală, făceam yoga
până pe la 3-4 dimineața, apoi dormeam câteva ore și plecam iar la școală. Cam ăsta era programul
meu, zi de zi. Când am întâlnit-o pe ea, m-am îndrăgostit. Nu mă trezisem, nu, nimic.
M-am îndrăgostit exact ca un om care nu e treaz. Și pentru că m-am îndrăgostit atât de tare
de ea, m-am hotărât să renunț la yoga și să fiu cu ea, așa am simțit la momentul respectiv. Am simțit
că timpul cu soția mea era mai important decât tot ce făcusem eu până atunci. Era ceva nu nou, era
ceva profund.
Era atât de profund, că nu mai merita să meditez. Nu mai aveam de ce. O perioadă, am mai
făcut yoga, dar numai pentru că intrasem într-o rutină și mi-am dat seama că nu trebuie să renunț
brusc. După ce m-am oprit, am avut ceva probleme cu oasele, cu spatele și apoi m-am îngrășat tare,
până am ajuns de-a dreptul obez.
Am zis că termin cu yoga, cu tot, să mă transform într-un om și mă ocup doar de treaba
asta. Toată povestea asta, durând cam 5-6 ani, până m-am apucat din nou de meditații, a dus la o
legătură atât de profundă, încât eu nu simt viața de familie ca pe o responsabilitate, nu o văd ca pe o
obligație.
Soția mea știe că eu, oricând, aș putea să dispar. Nu e vorba în sensul că-mi găsesc o fată
mai tânără. Nu. S-ar putea, într-o dimineață, să mă găsească mort. E foarte posibil ca, într-o noapte,
să mă hotărăsc să nu mai revin a doua zi dimineața. Asta e posibil și nu depinde nici de mine. Când
se dă comanda...m-am dus. Ea știe treaba asta și nu cred că îi este ușor.
Ce vreau să vă spun e că, odată cu trezirea, apar și niște probleme. Nu e așa de simplu cum
pare. Noi ne închipuim că, „da...o să mă trezesc și o să fie bine, o să fiu fericit, exuberant și o să fie
minunat”...
Uitați-vă la L. că din momentul în care s-a trezit, nu mai vorbește cu nimeni. Îl mai prinzi
foarte greu. Și când îl prinzi, spune două vorbe și i se încleștează gura. Nu este foarte simplu.
Trezirea asta te schimbă radical. De C. am tras eu. Hai, dom'le pe forum. Hai pe forum că poți să dai
o mână de ajutor. Dar nu-i vine.
Eu, dacă spun lucrurile pe care le spun, o fac pentru că am niște motive în spate. Când s-a
terminat, la revedere. Momentan, am treburi de făcut și vreau să le fac, pentru că trebuie făcute. Nu
știu cine le-ar putea face atât de ușor cum pot eu să le fac. Pentru că le-am luat de la zero și știu cum
trebuie făcute. Dar e greu. Și vă înțeleg, că e greu și pentru voi să aveți încredere în cineva care vine
și spune : „eu sunt treaz, nu am cum să vă demonstrez, nu am cum să conving”.
Anumite lucruri mai răzbat prin textele pe care le-am scris – cite ști și pac ! Prinzi un fir, îți
dai seama. Îți spui: „mă, ăsta ori e sucit, ori e vorba de altă chestie, dar cu siguranță e ceva ce vrea
să-mi spună”. Dar eu mai mult de atât nu pot să fac. Pot să fac, dar nu așa, la nivelul ăsta, prin
mass-media sau prin site-uri.
C.Z. mi-a zis de la început – tu cine ești ? Arată-te. Am înțeles ce voia el. Dar cum aș fi
putut să fac altfel ? Au trebuit să treacă trei ani ca să putem să stăm de vorbă, nu se putea altfel. Eu
nu vreau să ajung ca Bivolaru. Să mă dea la televizor că vând droguri sau că mă culc cu minore.
Păi tu nu faci asta, tu bei țuică.
Om_de_jad: Corect.
Noi nu ne putem închipui, cu mintea noastră, un om treaz care bea țuică.
Om_de_jad: Da,mă, bine. Asta e - țuica e bună!
Nu știu dacă mai aveți forța necesară și cheful să facem o meditație, dar aș vrea să facem o
meditație scurtă, în care aș vrea să conștientizăm, pe cât posibil, de ce ne-am întâlnit, care este
scopul nostru, de fapt, ce vrem de la viață, de ce stăm de vorbă aici, că puteam să stăm la casele
noastre, să bem și acolo țuică ... și pe cât posibil, nu știu, cât cred unii dintre voi sau nu cred în
Dumnezeu, cerem, dacă se poate, să meargă totul într-o direcție pozitivă și corectă, pe cât e posibil.
Cei care cred în Dumnezeu pot să se gândească la un fel de Dumnezeu care să-i ajute, cei
care nu cred, se pot gândi, așa, teoretic, ce bine ar fi dacă ar ieși ceva concret și bun din treaba asta.
Asta pentru început. E vorba fix de o mentalizare a ceea ce am spus mai devreme și, pe cât posibil,
să menținem ideea asta 5-10 minute, cât încercăm să medităm.